Síkalandok és gasztronómia a Mostvierteli Alpokban

2016.02.02. Simig Csaba, Szászi Bernadett

Mostviertelben tett körutunk során megtudtuk, hogy miből készül a Glühmost, hol érdemes síelni a kezdőknek, a családosoknak és a freeridereknek. Túrasíre pattantunk, aztán felhótalpaztunk Ausztria legbarátságosabb hüttéjéhez. Közben csodaszép drónos felvételeket készítettünk a napsütötte havas tájról.
Fotó: sielok.hu
Mostviertel a Duna és az Alpok között fekvő, vidéki hangulatú üdülőparadicsom. Nevét az északi lankás-dombos lejtőkön termő körtéről és az abból készített körteborról, a Most-ról kapta. Változatos adottságai télen-nyáron rengeteg látogatót vonzanak, síterepei közt pedig a családiastól a freeride-paradicsomig minden megtalálható.
A Duna és az Alpok között fekszik az alsó-ausztriai Mostviertel | fotó: Niederösterreich-Werbung
Gasztronómiai élmények tekintetében is a változatosság jellemzi, az étlapokon a klasszikus Wiener Schnitzel-től a véres hurkával rakott tepsis burgonyán át a laktató sajtos nokedliig minden megtalálható. A klasszikus hütte italok sem hiányozhatnak, köztük az igazi helyi különlegesség, a Glühmost - amely egy forró körte- vagy almabor, amit gyömbérrel, citrommal, naranccsal, fahéjjal és szegfűszeggel ízesítenek, hogy egy kellemesen fanyar, ízletes italt kapjunk.

A vidékre jellemző vendégszeretet mindenhol érezhető, a liftkezelőtől a szobalányon át a séfig mindenki rendkívül barátságos és szívesen szóba elegyedik a vendégekkel. Itt sem ritka a magyar személyzet, de a helyiek is gyakran kedveskednek egy-két magyar szóval.

Annaberg - a családi síparadicsom

Ezen a síterepen minden megtalálható, ami egy tökéletes családi síeléshez kell. Családbarát vendéglátók, változatos sípályák és sportolási lehetőségek. A FIS minősítésű lejtőtől a buckapályán át a lendületes és lankásabb hegyoldalakig minden van Annabergen. A síelés és snowboardozás mellett sífutópálya, lovasszánozás, hótalpas túra és túrasízés várja az aktív pihenésre vágyókat.

Annaberg madártávlatból - a drónos felvételeket 2016. január 22-én készítettük.
2015 őszén nyitott meg az új JUFA Annaberg Bergerlebnis-Resort. A modern és családbarát pályaszállás közvetlen átjáróval rendelkezik a helyi síiskolához. A szálloda sport- és szabadidős eszközeit pedig más hotelek vendégei és a lakosság is használhatja. A fenti pályák barátságosan kanyarognak az erdővel tarkított hegyoldalban, a lenti meredekebb részeken pedig piros és fekete pályán is csúszhatnak a merészebbek.
2015 őszén nyitott meg az új JUFA Bergerlebnis-Resort Annabergen.
A pályazárás után sem kell lemondanunk a sportolásról a Bécsi-Alpokban, ugyanis minden nap egy kijelölt síterepen lehetőség van a felvonózárás utáni túrasízésre. Mi ezt a lehetőséget itt Annabergen próbáltuk ki és igazán különleges élményben volt részünk. A kölcsönző a JUFA szállodával szemben található, ahonnan kb 30 euróért lehet komplett túrasí-felszerelést bérelni. A sítúra 16:00-kor indult és kényelmes tempóban másfél-két óra alatt értünk fel a Hennensteck-re, ahol az Anna-Alm hüttében pihentük ki magunkat.

A hütte ezen a csütörtöki túrasínapon tovább tart nyitva, így miután felértünk, bőven volt időnk elfogyasztani egy gőzölgő májgombóclevest egy mennyei Topfelstrudel-lel, ami a mi túrós rétesünkhöz hasonlít a leginkább.
Az ínycsiklandó Topfelstrudel, azaz túrós rétes
A túrázás alaposan megizzasztott minket, de a hatalmas kandalló mellett hamar megszáradtak a ruháink. A pihenő után lesikló módba állítottuk a túrasíket és lecsúsztunk a holdvilággal és fejlámpákkal megvilágított pályán.

Gemeindealpe - a sportosan extrém síterep

Következő állomásunk Gemeindealpe volt, amely Mitterbach településen található. Panorámasíelőknek és kalandvágyóknak egyaránt ideális. A pályarendszer összességében nem nagy, viszont szép, hosszú szakaszokat lehet egyben síelni a kék és a piros pályán is. A panorámaszakaszok pedig egyenletesen lejtenek, könnyedén végigcsúszhatók.

Drónfelvételek Gemeindealpe síterepéről - szerencsénk volt az időjárással!
A kalandoroknak igazi csemege a fenti szakaszon található freeride lejtő és a mellette húzódó fekete pálya, ami Alsó-Ausztria legmeredekebb természetes pályája. Természetesen a snowboard-virtuózokra is gondoltak, a két felvonó találkozásánál található snowparkban félcsöveken és különböző akadályokon suhanhatnak a freestyle kedvelői.
A Terzerhaus vendégház és igazi panorámahütte a Gemeindealpe-n
A csúszás utáni pihenésre pedig az újonnan épült Terzerhaus a legideálisabb választás. Közvetlenül az ülőlift hegyállomásánál található, így akár a síléc nélkül túrázók is látogathatják. Az étteremből lélegzetelállító panorámában gyönyörködhettünk, miközben gőzölgő Frittatensuppét (Húsleves palacsintatésztával) eszegettünk egy hatalmas csokitorta kíséretében.
A Terzerhaus étterméből csodás panorámában gyönyörködhetünk.

Lackenhof - a kényelmes síelőknek

Ezen a síterepen minden karnyújtásnyira van, a síiskola és a kölcsönzők mellett a legtöbb szállás is szinte a pálya szélén található. Az Ötscher lábánál fekvő kedélyes-családias síterepen versenypályákat és lankás lejtőket egyaránt találunk, a gyerekek pedig a Sunny Kids parkban tombolhatják ki magunkat.

Lackenhofban próbáltuk ki a hótalpas túrát, mely a frissen hullott méteres hóban és az Ötscher mögé épp lebukó nap fényében igazi mesebeli élmény volt. Az útvonal végig jól láthatóan ki van táblázva, a hó tömörített és a hótalpak használata pofonegyszerű, így akár vezető nélkül is nekivághatunk egy kisebb körnek. Bár a holdfény itt is szépen megvilágítja a havas tájat, fejlámpa azért mindig legyen nálunk!
A hótalpazás könnyed, vidám túra, kezdőknek is ajánljuk!
Nehogy szem elől tévesszük a havas buckák tövében megbújt Mandlboden minihüttét, ami első ránézésre a hét törpe mesebeli kunyhójára emlékeztet. Belülről sem egy átlagos élmény, még át sem léptük a küszöböt, de a vidáman dudorászó, hirtelenszőke pultos hölgy máris pálinkát kezdett csapolni.
A mesebeli Mandlboden minihütte, nem szabad kihagyni, ha Lackenhofban járunk.
Az ütős italhoz nem akármilyen vizuális élmény járt, a feles poharaink különböző színűen villogtak egészen addig amíg ki nem ittuk belőle a karakteres ízű párlatot. Ezután hatalmas szendvicstálat kaptunk, szalonnával, sonkával és zsíros kenyérrel, a pultos hölgy pedig csak mosolygott, énekelgetett és sorra tette elénk a finomságokat. A kis hütte mindössze pár négyzetméter, de kedves bájával egyből belopta magát a szívünkbe. Akinek nincs kedve hótalpazni, az fel is sétálhat, csak pár száz méterre található a síközponttól.
A színes pohár addig villog, amíg meg nem isszuk a tartalmát.

Hockar - a hóbiztos síterep

Végezetül pedig Hochkar síterepén csúsztunk párat. Ez Kelet-Ausztria leghóbiztosabb és legmagasabban fekvő alpesi centruma, mely 1800 méteren fekszik Göstling/Ybbs felett. Szintén minden igényt kielégítő, modern síterep, ahol remek gyakorlópályák, rengeteg lendületes piros pálya és freeride túralehetőségek várják a téli sportolókat.

A pályaszállás itt nem olcsó mulatság, azonban pár kilométerre a sítereptől már jóval kedvezőbb árú vendégházakat találunk, ahonnan autóval vagy síbusszal könnyen feljuthatunk a síterephez, ahol több tágas parkoló közül is választhatunk.

Kombinált síbérletek

Annaberg, Gemeindealpe és Mariazell síterepét közös síbérlettel vehetjük igénybe, azaz elegendő a három síterep közül az egyik helyen bérletet váltani (akár 1 naposat is), és síelhetünk mindhárom terepen. A közös bérlet neve Schiland Voralpen, mellyel összesen 44 kilométernyi pályát síelhetünk be.

Hochkar és Lackenhof síterepre pedig kombinált síjegyet válthatunk, amivel összesen 40 kilométer pályára érvényes.

További infók a sokszínű Alsó-Ausztria régióról: www.also-ausztria.info

KAPCSOLÓDÓ CIKK
KAPCSOLÓDÓ GALÉRIÁK
Szállástippek
R&R Residenzen Hotel
Igényes, modern 4 csillagos szálloda wellness részleggel Mitterbach am Erlaufsee központjában, gyalogosan mindössze 450 méterre Gemeindealpe síterepétől! Mariazell: 3,5 km, Annaberg: 17 km.
Magyarul beszélünk Wellness Pályaszállás
Aktivhotel Weisser Hirsch csillagcsillagcsillagcsillag
A szálloda Mariazell központjában, 150 méterre az új kiskabinos lifttől, 55 szobával, wellness részleggel várja Vendégeit. Egyágyas, kétágyas, családi vagy akár összenyitható szobák is foglalhatók, büféreggelivel vagy félpanziós ellátással.
Bartelbauer panzió csillagcsillagcsillag
Családi vezetésű panzió a St. Sebastiani gyakorlólift és négyüléses lift közvetlen szomszédságában, félpanziós ellátással, játszószobával. Igény esetén 2-5 fős apartmanok is foglalhatóak a melléképületben, 70 m-re a panziótól.