Korábban olvastam másik topikban Replaci tapasztalatait a szimulátorról, de amíg nem próbáltam ki, addig gyakorlatilag nem tudtam értelmezni.
Most viszont végre volt lehetőségem "síelni" rajta, így már remek gondolatébresztő az az írás, és szeretnék én is hozzátenni valamennyit, kibővíteni az általa leírtakat. (idézőjelek között, amit Replaci írt a másik topikban)
Remélem többen kedvet kapnak, hogy rájárjanak a gépre. (Mert érdemes.)
"Ha az oldalirányú gyorsulásban a „síelő” testtömege lemarad a lécekhez képest, akkor a mozgásirányhoz képesti gyorsulásos hátrakerülés esete forog fenn. Ha a kezdeti gyorsulás nagy volt, a síelő teste leeshet a mozgásirányához képest hátra."
Én nem tapasztaltam ilyen problémákat senkinél. Pár perc gyakorlás, ráérzés után mindenki megtalálta magát a "sí fölött", előre vagy hátraesést nem láttam.
"Igen ám, de az oldalirányú mozgás távolságát behatárolja a szimulátor méretezése."
Én nem láttam a tegnapi társaságban (csak oktatók voltak, egyik-másik kivételesen jó kondiban) olyat, aki széltől szélig (koppanástól koppanásig)meg tudta volna síelni a gépet.
Hozzá kell tennem, hogy senki sem utazott a sín, hanem ívből ívbe síelt a gépen, tehát az egyik kanyarból azonnal kezdődött a következő, egyáltalán nem kerestük a lapközeli "élményt".
Természetesen -és ez egy hatalmas előnye a gépnek!- a terhelés változik és állítható, a mozgás dinamikája szerint.
Egyszerűsítve: kis élezés=kis dinamika, langymatag síelés, nagy élezés= nagy dinamika, sportos síelés.
"3. Következésképp mielőtt a szimulátort használó az oldalirányú táv végéhez ér, gondoskodnia kell az irányváltásról."
Szerintem csak dinamikátlan, "lapon besodródó" mozgásnál van így. (Amíg valaki rá nem érez a gép lényegére.)
Kis gyakorlás után, már helyesen végrehajtva a mozgást -ugyanúgy, mint síelésnél- az irányváltásnak sokkal(!) előbb meg kell történnie. Az él-, majd irányváltás megkezdésének pedig még előbb!!!
Ha a széléhez közeledve kezdődik az élváltás, akkor az egész teljesen elkésett. Ez havon síelésben azt jelenti, mintha valaki kis élszöggel, szinte lapján besodródna egy ívbe, és ott, amikor "úgy gondolja", kezdené az élszöget és terhelést fokozni. Ez természetesen ilyen-olyan, de általában rossz módon ugyan kivitelezhető havon és gépen is, de rossz technika.
Helyesen végrehajtva törekedni kell a lehető leghamarabb kialakítani az új élhelyzetet, amelybe az ív szakaszának megfelelő egyre növekvő terhelés fog megjelenni.
A legnagyobb élszög és legnagyobb terhelés a kanyar "csúcspontján" jön létre. A gépen ez lesz az általunk "megsíelt" szélső pont.
"Ha azonban a „síelő” az irányváltáskor nem gondoskodik testtömegének az addigi haladási irányhoz képest ellentétes helyzetbe hozásáról, hiába váltott élt, továbbzuhan az eredeti irányba."
Ezt így megcsinálni csak valami extrém kitekeredett csípő és térdhelyzetben lehet szerintem. Pontosan olyan lenne, mintha a motoros a kanyarban tekerné a kormányt, de nem befelé, hanem kifelé dőlne.
Ilyet én még nem láttam, de ha valaki így motorozik, szerintem meg is érdemli a sorsát... :-)
"Valójában úgy működik a dolog, hogy az él váltást és a testtömeg áthelyezést a szimulátort használó együtt oldja meg"
Ez történik a havon síelésnél is szerintem. (Legalábbis jó esetben.)
Amit hozzátennék, hogy nem "áthelyezni" kell a testtömeget, hanem "engedni, hogy átessen". A kettő között hatalmas különbség van. Természetesen ez csak úgy oldható meg, ha a kanyarnak volt "vége", ha a terhelés csúcspontját jól használta ki a síelő.
Erre amúgy piszok jó a gép!
Amire -első próba után- szerintem jól használható ez a gép:
-dinamikus mozgás kialakítása, különösen a kanyar csúcspontjának megérzése, az ott ébredő nagy erők jó kihasználása (ha nem használod ki jól, akkor azonnal erőből kell dolgoznod, döbbenetesen érződik a különbség)
-előzőhöz kapcsolódva a mozgás ritmusának kialakítása
-helyes időzítések kialakítása élváltásban, terhelésben, pedálban
-kevésbé gyakorlott sízők ráéreztetése egy viszonylag dinamikus, ritmusos símozgásra (hogy tudja, kb mit keressen majd a havon)
-haladóknál tartáshibák, rossz izommunkák, feszülések kiszűrése, javítása
-helyes élezés kialakítása, illetve rossz megoldásokkal létrehozott élezések javítása
-egyensúly fejlesztése
-kondíció javítása
Ezek természetesen egymástól nem szétválasztható dolgok, együtt fejleszthetők, javíthatók.
Keveset álltam (eddig) a gépen, de amennyit megtapasztaltam belőle, ez egy nagyon hasznos dolog. Én tudásszinttől függetlenül mindenkinek ajánlom.