- Marky -
Mennyit számít, hogy mennyire kegyes az időjárás...

Loser, február 5.

Hallstatti főhadiszállásunkról induló csillagtúra első napját töltöttük itt, bízva abban, hogy a síszünet első napján nem ezt a helyet lepik el a vakációzók. Ez a számítás bejött, és valószínű egy titkos tipp lehet a hely egész szezonban azoknak, akiknek fontosabb a privát pálya feeling és a wall-to-wall carving lehetősége a pályakilométereknél és a high-end szolgáltatásoknál.

Az előrejelzés az érkezés előtti napra 5 cm friss havat jósolt, ebből a csúcson lett 20-30 cm (egyes helyeken fél méter a szél miatt), lent gyenge eső, nedves hó. A parkolóban már napsütés fogadott minket, ezen felbátorodva rögtön el is indultunk a tetőre, de a középállomás után, a 2 ülésesbe való becsekkoláskor már láttuk, hogy odafent cudar idő lesz. Ennek örömére meg is állt velünk a felvonó vagy 5 percre, majd tetőzve az izgalmakat, 20 éves pályafutásom alatt először megindult velünk lefelé a berendezés. Fura érzés, de bevett mérnöki szokás lehet, mert napközben még többször előfordult velünk ez a ceremónia.

[Aki át akarja ezt élni, igyekezzen, mert a következő szezonra lebontásra kerül a lift, (meglepő módon a nem olyan öreg 6 ülésessel együtt) és a csúcs közvetlenül válik elérhetővé egy 10 üléses kabinossal - ami egyébként a svájci Bartholet cég első ilyen típusú felvonója lesz az országban - megszűntetve ezzel a terep egyetlen szűk keresztmetszetét.]

A 2 üléses hegyállomásán még jó látási viszonyok fogadtak minket, onnan látszott, hogy az egész csúcs körüli terület freeride tereppé változhatott, de a csúcsra vezető felvonó, már a felhőben suhant felfelé. 1-2 kör után elengedtük a dolgot a látási viszonyok miatt, annak ellenére, hogy a talpunk irányából rég nem hallott, friss ropogós ütemek érkeztek. Bíztunk a délutáni előrejelzésben....

Irány az alja! Az 1es pálya felső szakasza maga a hegyre vezető szerpentin út, ezáltal nem is széles, nem is meredek, de a 6 üléses hegyállomásától indul a bugi, onnan széles és jó meredekségű is lesz, több éles kanyarral, mesés, nem véletlen a FIS elnevezés. Sajnos a hó minősége egyre romlott, ahogy haladtunk lefelé, de a pálya adottságai nagyon rendben vannak. Ha már lent voltunk, megnéztük a terep bal oldalát is, itt 2 tipikus piros pálya zúdul le a völgybe, egy kék kerülési lehetőséggel. Sajnos az aljuk ugyanolyan tapadós volt, mint a másik oldal, de jobb hó esetén ezek is nagyon szuperek lehetnek, a szélesség és meredekség adott a széles élváltásokra.

Elkezdett tisztulni a kép odafent, irány a csúcs! Elérkezett a nap legjava, a Loser alatti hegyoldalt többször csúsztuk meg, 20-30 cm friss hóban, majd a rendszer szélén lévő 2 csákányos beindítása után megkóstolhattuk a teljes freeride érzést a 2 felvonó által határolt területeken belül. Örök emlék marad.

Sorban sohasem álltunk, a hüttében (Stellenkogel - FIS pálya teteje alatt egy kissé) több szabad asztal közül válogathattunk, 10perc alatt ételhez jutottunk, és innen csodálhattuk az akkor már teljes nagyságában fölénk meredő Loser csúcsát. A táj csodálatos a tóval, és az inkább Dolomitokra hajazó heggyel, az erdei környezet pedig tovább emeli a hangulatot. Bejött a hely, de leginkább a pályán kívüli élmények miatt, pályasí szempontjából inkább a környezet és a kis népsűrűség lehet vonzó. Fontos szempont még a terep fekvése, a Nordstau előszeretettel pakol le ide nagyobb mennyiségű csapadékot , de figyelni kell a hőmérsékletet is, mert a pályák nagy része 1500m alatt fut. Hosszú távra előre foglalni ezért elég kockázatos ide, de hóvadászat esetére erősen ajánlott.

A gyerekesek számára vannak tanuló pályák a hegy aljában, de azért nem egy családi paradicsom.
adamkov
Február utolsó hétvégéjén szerettünk volna itt síelni 3 napot. A havazás miatt kettő lett belőle. Altaussee -ben laktunk, ahonnan tényleg csak 5 perc a sípálya parkolója. Első nap hatalmas havazással indult, a honlapon is azt írták nem mennek a felvonók, ehhez képest, amikor már csillapodott a havazás felbéztünk délután kettőkor, és az L1-es ment. Sebaj, a kirándulás Hallstattabn kárpótolt minket.
Szombat reggel már havazás nélkül (kb.20cm esett előző nap), kissé felhős időben kezdtük meg a sízést. Viszonylag későn indulnak a felvonók. 8.45-és 9 órakor. Nem túl nagy parkoló, de így is könnyedén elférnek akik ide jönnek, mert sosincs szerintem tömeg. Bemelegítésnek a Sandling Alm.i oldal kék pályával (21) indítottunk volna, de sajnos le volt zárva, nincs infom hogy miért, így mivel vissza már nem tudtunk menni a 25 kéken mentünk le. Ez volt a legnehezebb pálya az egész terepen. Alig lejt, a közutak megszakítják, és sokat kell botozni, de legalább szép a táj. Amúgy is jellemző erre a pályára, hogy a táj mindent felűl múló. Lent tó, fent szikla látványa. Ezen az oldalon kipróbáltuk később a 22-24 es pirosakat, nagyon jók, szélesek, kiegyensúlyozott a lejtésük, lehet fejleszteni rajta a sí tudást. A végén érdemes nagy lendületet venni, hogy a hídon keresztül átsuhanjunk a Loser oldal L1es felvonójához. Érdekes módon ez reggel negyedórával később indul. L1es felvonó egy modern gyors 6 személyes, az L2-es egy régi lassú 2 személyes. Itt a sebesség ellentételezéseként a táj nyújt felejthetetlen élményt. A fenti kék pályák 7,8,10 elég jók, de nem túl hosszúak. Kezdőknek ajánlott. A sítúra pályái (3,13), szűkebbek, gyenge lejtésűek, szánkózókkal, és sítúrázókkal kell osztozni rajta. Egyszer elmegy, de utána már kicsit unalmas. Itt is a tájra érdemes koncentrálni. Viszont a piros 1es pálya, amin a legtöbbet mentünk, jó lejtésű, hosszú, gyors, széles pályák. Talán csak 1 helyen szűkül be, de ott is van kifutási lehetőség a végén. Itt síelnek a legtöbben , de torlódás azért nincsen.
Viszonylag kicsi pályarendszer, de átlátható, nagyon kevés emberrel, jó éttermekkel. A Loser hüttében 13 óra körül megijedtem a tömegtől, de olyan gyors, és jó volt az ételekhez jutás, hogy nagyon elégedett voltam, az étel minősége is kifogástalan, itt érdemes a teraszon üldögélni, és a panorámában gyönyörködni. (tó,szikla). 2-3 napra ez a pálya is ideális családoknak, mi legalábbis jól éreztük magunkat.
WAndrea
Mi is síeltünk itt egy napot február 16-án. Tényleg fantasztikus mennyiségű hó van az egész terepen és a környéken. Mindkét oldalt besíeltük, a Sandling Almon még egy fokkal jobb hóminőség volt, a Loser oldalon már jegesedett kicsit délután. Hétágra sütött a nap, ajándék idő volt, totális szélcsend. Rengeteg sítúrázót láttunk a Loser hegyen, sokan pólóban vagy ujjatlan felsőben haladtak a csúcs felé. Mi is dobtuk lefelé a rétegeket, tavaszi ereje volt a napnak, imádtuk!

Én 10 évvel ezelőtt jártam itt, azóta nem sok minden változott, de hangulat és a panoráma ugyanolyan megkapó. A Loser Fenster alatt épp egy freeride verseny ment, egy ideig néztük is a showt, látványos meneteket láttunk.
A Loser Hütte dugig volt, mindenki napozni akart, de azért jutott egy asztal nekünk is. Ellátogattunk a Blaa Alm hüttébe is egy kis hótalpas túrával a sífutóutak mentén és errefelé is megcsodáltuk a hófalakat és a hópaplannal borított kis házakat. Mesés volt, nem tudtunk betelni a látvánnyal, rengeteget fotóztunk itt is és Altauseeben is, ahol laktunk. A helyiek szerint 15 évente esik ennyi hó, és bár már csökken a háztetőkön a teher, nagyon lassan fog elolvadni. Szerencsésnek érzem magam, hogy mindent láthattam.

Loser síterepről készült képek:

Fotók Altausee településről, és a tóról:

Ezek pedig a Blaa Alm környékén, a völgyben készült fotók:
A Blaa Alm hütte felé sétálunk, hatalmas hófalak között
Isten hozott a Blaa Alm vendégfogadóban!
retekba
Feb. 14-16 között síeltem mindkét oldalon. Rengeteg hó, völgyben tényleg megvan a 150-180cm, fent pedig a 4m. Reggel -6C, délután +3-4 fok és napsütés. A pályák reggel ideálisak, délután kicsit olvadt és néhol buckás.

A kék 7-es kezdőknek is tökéletes választás és fantasztikus a panoráma. 7-8 kört lehet rajta kellemesen síelni.
A Sandling oldalon a 20 és 24 piros pályák nagyon szélesek, így lehet rajtuk tanulni. Piros 1-es Loser oldalon tartogat pár komolyabb letörést, így kezdőknek nem ajánlom főként, hogy az árnyékos részeken nagyon fagyos, jeges.

Szánkóval a 13-as kék járható, fantasztikus panorámával és nagyon kellemes lejtéssel. A magyar síelőket egy dologról lehetett felismerni: közepesen gyenge sítudással is rögtön a fekete 6-oson indulnak. Volt is esés bőven, érthetetlen ez a telhetetlenség.
Varghasz
22-én voltunk itt egy napot, vegyes érzelmekkel jöttem el.
Ami jó volt:
1. Délben összesen 10 autó(!) állt a parkolóban, a tömeget el lehetett viselni :), sorban állás értelemszerűen nem volt egész nap.
2. Rengeteg hó van a környéken, ilyen jó minőségű természetes havon nagyon régen nem síeltem.
3. A megnyitott pályák (1-es és 20-as) vezetése és lejtése nagyon bejött, szeretem a fenyőerdőben kanyargó széles pályákat.
Ami nem tetszett:
1. Az L1 felvonót 11 óra körül indították csak el, az L3-ast meg akkor zárták le, valószínűleg a kevés síző miatt nem érte meg üzemeltetni.
2. Az L2-től az L1 felé vivő síút miatt nem éri meg annyit fagyoskodni az L2-n. Jó időben persze más élmény lehet, de nekünk hóesés és felhő jutott.
3. Összesen kettő pálya volt megnyitva, de ezért ugyanúgy elkérték a teljes jegyárat, mintha a terep minden pályája nyitva lett volna.

Szép időben azért visszamennék, kapna még egy esélyt.
samuraptor
Egy napot mi is Loser-re "áldoztunk" és nem bántuk meg. Sandling-i ág (S1 felvonó) kék 21-ese kezdőknek is megfelelő és élvezetes lehet, egyetlen hátránya, hogy a végén kis dombban csatlakozik piros aljához, így a felvonóig egy kicsit botozni kell, de nem vészes.
Teljesen kezdők kék 2-esre menjenek azért először (L7).
Piros 20, 22, 24 kellő hosszúságú, széles, de igen jó lejtésű pályák a végén egy csúcs befutóval
Erősségük megengedi, hogy sokszor végigtekerje az ember, felvonó kellően gyors, 15 perc egy teljes kör
Másik ágon a Hochanger-ig jutottunk (3 felvonóval felfelé, csúcs), piros 5, fekete 6 tényleg durva ránézésre, de a kék 7-es se tévesszen meg senkit, csúcsról lefelé sokszor keskeny és buckás és minden, tehát inkább erős pirosnak mondanám, csak kéket bíró sítársak kerüljék el messzire, de aki jobban tud síelni annak ajánlom. Ugyanez igaz a piros 1-esre, tényleg piros, vannak benne kellemes részek, de több szakaszon megizzadtam és a kék 7-el együtt a piros 1-es 1000 méteres szintkülönbségének leküzdése végére kutyául elfáradtam.
L4, L5, L6 ágra nem jutottunk el, valamelyik zárva is volt.
Parkoló GPS koordinátái: É47.659645, K13.744183
Összegezve, szerintem jó adottságú hely, visszatérek még.
ide is várható még felvonós videó, de azzal még munka van.

Mindkét ágra elmondható, hogy fenomenális vizuális környezetben síelhetsz, bizonyítékul a legjobb fotók csatolva.
Andris25
Sziasztok!

A múlt héten volt szerencsém 5 napot síeléssel eltölteni Ausztriában, azon belül Loser és Tauplitz terepein. A szállásunk a Grundlsee partján volt, Gösslben. Sajnos ez napi kétszer 20-25 km autózást jelentett a pályákig, de a nyugalom és a gyönyörű környezet kárpótolt ezért. A régió Budapesttől kb. 500 kmre van, könnyen és gyorsan elérhető.
Loseren 3 napot, Tauplitzon 2 napot síeltünk, külön részletezem melyik-milyen volt:
Loser: Kis-közepes méretű, családias terep, változatos pályákkal, és mint ilyen kifejezetten barátságos, akár kezdőknek, tanulóknak is jó lehet. Sajnos nem volt nyitva minden pálya, az L4, L5, L6-os felvonók nem működtek, őszinte sajnáltunkra. A többi viszont nyitva volt, a felsőbb, fahatár feletti részeken tökéletesek voltak a hóviszonyok, az alsóbb, erdei szakaszokon azért néhány helyen jegesedett, kopott a pálya. Egy idősebb osztrák úr elmondása szerint Hermann Maier és "kollégái" tavasszal ezen a pályán edzenek, így aki szeretne velük találkozni, az áprilisban látogasson el ide!
Tauplitz: Hááát, hogy is mondjam, kissé csalódás volt nekünk, bár előre tudtuk, hogy lesznek nehézségek. Mi mindig Tauplitz felől indultunk fel a Tauplitz Bergbahn I,II-vel. Már az is furcsa volt, hogy sokáig csak vízszinetesen halad, majd emelkedik, és a tetején még lefelé is visz a lift! Ezután nagy-nehezen elvergődik az ember a középső szakaszra, ahonnan lehet továbbindulni a Schneiderkogelre és a Lawinensteinre. Itt azonban jól be lehet gyakorolni a sífutó mozdulatokat, ugyanis tökéletesen sík ez a rész, igazából a liftek közötti mozgásban fáradtunk el, nem is a síelésben. A pályák itt is jól kezeltek, a környezet csodálatosan szép, tehát van ami elfeledteti a nehézségeket, de ha lecsúsztál, kezdődik minden elölről. Sajnos van olyan rész, ahol síelés közben azt tapasztalod, hogy emelkedik a pálya, igaz, ide tettek egy köteles-kapaszkodós "liftet", ilyet eddig még úgysem használtam. A Lawinenstein lift felső állomásánál van a s'Kriemandl hütte, itt igen jó a konyha, gyönyörű a kilátás, és jó fej a magyar pincér. Mondjuk nem olcsó, de melyik hütte az?
Szóval nekünk egyértelműen Loser tetszett jobban, oda vissza is mennénk, de Tauplitzra már nem biztos...
Az első két kép Loseren, a második kettő Tauplitzon készült!
hosszu
Itt tanultam meg síelni. Tulajdonképpen 2 hegyen (Loser és Sandling) lehet síelni. A Loser tetején (egy 6 üléses felvonó visz fel) viszonylag rövid és keskeny pályák vannak, onnét a völgyállomásig egy hosszabb piros, változó lejtéssel. Ennek aljában van egy húzólift tanulóknak és gyerekeknek, szélesebb lejtővel.
Szemben a Sandlingen (szintén 6-os felvonó) 2 közepesen hossszú piros (egy szélesebb) pálya, és egy változatosabb kék található, ennek elején egy funpark.
Kellemes, hangulatos kis családi síterep, gyakorlott sízőknek nem túl nagy kihívás.
Altaussee-ben van egy nagyon hangulatos hely a Gasthof Loser, mi itt laktunk. Csak ajánlani tudom, ha még nincs szállásotok. Ha van, akkor egy vacsorára érdemes betérni, leginkább csütörtök este, ilyenkor "Volksmusikabend" van, nagyon jó hangulattal, és ínyenceknek is élményt jelentő négyfogásos menüvel.
Ahogy már előttem is írták, itt rendszerint több méternyi hó esik, én fényképezni sem nagyon tudtam, mert jobbára sűrű hóesésben síeltünk (kb. napi 60cm esett)
Stani
Loser:
Ha pályasíző/boardos vagy, és ráadásként még kilométerhajhász, akkor Loser nem a te helyed.
Ha azonban szeretsz egy kicsit az erdőben, tisztásokon kalandozni (értsd mélyhó) arra tőkéletes helyszín, ráadásul avy gear nélkül is kivitelezhető a legtöbb.

Kombinált bérlet van; Planneralm, Loser, Riesneralm és Tauplitz pályáira érvényes.

Tuaplitzon sokan mondák, hogy egy-része amolyan botozos. Az elmúlt évek alatt ez sokat változottpl. kis zubringerek stb. Ill ha ismered a terepet, akkor utána tudod merre kell menni, az első nap lehet belefutsz egy-két ilyen részbe
Képek itt a sielok.hun vannak; Loserről és Tauplitzről is, a gallériában!
Agent
Szerintem a legfontosabb tudnivaló, hogy a gleccsereket leszámítva áltlában itt mérik a rekordmennyiségű havat:)