Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Mit hoz az új szezon kedvenc síterepeiken?

2007. november Bata Attila

Összegyűjtöttük, hogy milyen fejlesztések, újítások várhatóak a hazai síturisták által leglátogatottabb síközpontokban. A hóviszonyokról persze nem tudunk előre nyilatkozni, de abban mindenki egyetért, hogy soha még egy ilyen szezont, mint a tavalyi!

Magyarország

Tavaly Mátraszentistván részleges üzemelésén kívül lényegében az összes síterep zárva volt egész télen. Ne irigyeljük a síterepek üzemeltetőit! Szépen előkészültek a tavalyi szezonra, aztán üresen maradt a kassza a bérletpénztáraknál. Mivel itthon az előző szezon szinte teljesen elmaradt, a tavaly ilyenkor ismertetett fejlesztésekkel remélhetőleg az idén végre találkozunk.

Mátraszentistvánban decemberre készül el a vastag szibériai fenyőfából épülő Hütte. Hetven vendég számára nyújt kellemes melegedési lehetőséget, önkiszolgáló étteremmel. Épül egy másik helyiség is, ahová beülve a sípark felső szakaszának panorámájában gyönyörködhetünk. Elkészült az új, korongos Tatrapoma lift is, amely óránként 700 főt tud szállítani, menetsebessége pedig az igényeknek megfelelően folyamatosan állítható. A bérleteket itt már plasztikkártya helyett feltölthető chipkártyán lehet megvenni, amelynek előnye, hogy az ellenőrzéshez nem kell elővenni, hiszen leolvasása rádiós úton történik, az alpesi pályákon megismert módon. A gyors beléptetést forgókeresztes kapuk segítik. Az előző enyhe tél bebizonyította, hogy érdemes a hóágyúzást továbbfejleszteni, így két új hóágyú is érkezik a síparkba a meglévő hat berendezés mellé. Újdonság az is, hogy Magyarországon itt telepítenek először tornyos hóágyúkat a gyorsabban elhasználódó pályaszakaszok mellé. A négy méter magasra szerelt hóágyúk 25 százalékkal több havat képesek biztosítani - kiváló hóminőség mellett. Tavaly elkészült a 4-es pálya melletti világítás, így az egy kilométer hosszú pályán az idén lehet majd először síelni este is. Idén debütálhat az újjáépített eplényi síterep. Teljesen átépített pályákat és új felvonókat láthatunk a bakonyi síterepen. Jelentősen bővítették a hóágyúk kapacitását, áthelyezték a pályán lévő oszlopokat az egyes pályán, és elkészült az impozáns többfunkciós épület a pályák aljánál.

Kékestetőn remélhetőleg idén végre kipróbálhatjuk a tavalyra elkészült liftet az északi oldalban. Fontos megemlíteni, hogy az üzemeltetők lelkesen dolgoznak a Budapest környéki síterepeken is. Számos kisebb-nagyobb változás történt Visegrád-Nagyvillám, Dobogókő és Nagy-Hideg-hegy pályáin.

Szlovákia

Szlovákiában a tavalyi szezon csak január végén kezdődött, és a bérletek is jelentősen megdrágultak. Az idén számos helyen már nem, vagy csak szerény mértékben emeltek árat. Az egyik legjobban várt újdonság a magas-tátrai siklóvasút átépítése. Az Ótátrafüred és Tarajka között közlekedő új siklót Svájcban készítik. Gyorsabb, nagyobb és környezetkímélőbb lesz, mint elődje. A Magas-Tátra lengyel oldalán is lázasan dolgoznak a zakopanei kabinos felújításán. A télen-nyáron zsúfolt felvonót teljesen modernizálják, kapacitását megduplázzák és a sebességét is megnövelik. Mindkét felújítással várhatóan a karácsonyi ünnepek előtt végeznek.

Az Alacsony-Tátrában található Chopok-Jasna újabb ülőliftet épít. A Biela Put parkolójától induló korongos felvonót már le is szerelték és a helyére egy modern, gyermekbarát, négyszemélyes ülőlift kerül. A kezdők és gyermekek számára ideális pálya melletti egykori húzólift az egyik kritikus pontja volt a síterepnek.

Kellemes meglepetés, hogy számos kisebb szlovák síterep ülőlift építését tervezi erre a szezonra. A munkák már sok helyen elkezdődtek, de a befejezésüket még bármi meghiúsíthatja, legfőképpen a pénz hiánya.

Ausztria - a határ mellett

Ahogy tavaly ilyenkor írtuk, Mönichkirchen hatalmas összegeket költött új felvonóira, de sajnos nagyon kevés napon keresztül tudták fogadni a síelőket. Dacolva a globális felmelegedéssel, az 1500 méter alatti síterep az idén is 10 millió eurót költ fejlesztésekre. Tovább építik a hóágyúrendszert, és ismét átadnak egy új négyszemélyes liftet a régi csákányos helyén. A rövid menetút miatt az új liftet fix ülésekkel látják el, de így is majdnem 2 millió euróba fog kerülni ez a beruházás.

A többi közeli osztrák terepről közösen elmondható, hogy rengeteget költöttek a mesterséges havazás feltételeinek javítására. Semmering mindkét része (Hirschenkogel és Stuhleck), valamint Mariazell is majdnem megduplázta hóágyúinak számát. Emellett Semmeringen egy hatalmas víztározót is építettek, hogy a hóágyúk vígan szórhassák a havat. Annaberg és Lackenhof-Ötscher legnagyobb és legkényelmesebb újdonsága, hogy bevezették a chipkártyás bérleteket, amelyekkel egyszerűbben haladhatunk át a felvonók előtti ellenőrző kapukon.

Kicsit messzebb a határtól

Gerlitzen az idei szezonban nagyon belehúzott. Kicserélik a kiszolgált Neugartenlift húzóliftet egy új nyolcszemélyes ülőliftre. Karintia első nyolcszemélyes liftje a büszke „8er Carving Jet” nevet fogja majd viselni. A nevét onnan is kapta, hogy az elbontott húzólift helyén egy nagyon széles pálya alakult ki, amely a síterep szerint a carvingsíelők paradicsoma lesz. Három új pályát is használhatunk majd az idei szezontól, így összesen 46 kilométeren lehet síelni.
A pályákra is jócskán költenek, hiszen újabb pályagépet vásároltak, valamint 28 darab vadonatúj hóágyút állítanak csatasorba az idei télen. Ezenfelül 3300 parkolóhely - ebből 1800 darab közvetlenül a pályák mellett - várja majd az ideérkezőket, köztük vélhetően számos honfitársunkat. A helyiek nagyon bíznak a december elsejei nyitásban.

A családi síelésekre csábító Katschberg az idei szezonra egy alagutat és egy új pályát épít a vendégeinek. A Tschaneck oldalában lévő Stamperl Hütte melletti pálya eddig az autóúton vezetett keresztül. Az új szezonra az utat egy alagúton át vezetik a sípálya alatt, így a síelőket többé nem zavarják a gépjárművek, de a gyalogosok sem, hiszen a részükre is elkülönítettek egy átjárót az alagútban. A 2220 méter magas Aineck-csúcsról egy új pálya visz le hat kilométer hosszan az 1066 méteren található alsó pontig. Az új pályát (A1) mint egy autópályát ábrázolják a sítérképen, mely összesen 100 lándzsás hóágyú segítségével teljes hosszában hóágyúzható lesz. A pálya felső szakasza a már meglévő 26-os és 27-es pályák mellett vezet el, alsó része azonban teljesen új útvonalon halad.

Ski amadé, Salzburg és Tirol

A csodálatos Zell am See melletti Schmittenhöhe síterepén két új lift is épül erre a szezonra. Egy új nyolcszemélyes, fűthető ülésekkel ellátott lift (Trass Xpress) visz fel a Panoramastationra. Breiteck néven egy szintén fűthető, hatszemélyes lift kerül a hasonló nevű húzólift helyére, és ezzel megszűnik a közeli háromszemélyes ülőlift is.

A szomszédos kapruni gleccseren elkészül az új „Kristálylift” (Kristallbahn), amelyet a már húsz éve üzemelő Krefelderhütten csákányos helyére építenek. A régi csákányos eddig kétszer is keresztezte a pályákat, ez a kellemetlenség az ülőlift megépítésével megszűnik. A liftet novemberben adják át.
Kaprun
Kaprun
Háromezer méteren található az Eisarena Park, ahol Európa legmagasabban működő mozgószőnyeges felvonója működik a nyár óta. Az 50 méter hosszú „csodaszőnyeg” használata mellett az döntött, hogy könnyen tud alkalmazkodni az állandóan változó gleccser felületéhez, és óránként akár 2000 síelőt is szállíthat. A szokásos ugratókon, korlátokon és egyéb eszközökön kívül egy eszkimó kunyhó is várja a látogatókat a parkban.

Ugyan új lift nem sok épül az idén Ski amadé területén, a wagraini újdonság országos érdekességnek számít Ausztriában. Itt épül meg a hatszemélyes Hachau lift, amely buborékos védelmével, fűthető üléseivel, kényelmével és kifejezetten a gyermekek érdekeit szem előtt tartó biztonsági megoldásaival az első ilyen típusú liftnek számít majd nyugati szomszédunknál.
A Ski amadé síterepei a hóágyúkra költik az idei keretük jelentős részét. Az egész régióban összesen 11 millió eurót fordítottak arra, hogy besegítsenek az égieknek, ha késik a fehér áldás. Jelentős számú hóágyúval gazdagodott a Schladming környéki négy síterep, itt 30-40 százalékkal növelték meg a hóágyúk számát. Nemcsak új eszközöket vettek, hanem a vezetékeket is korszerűsítették, így az eddigieknél sokkal több vizet tudnak a hóágyúkhoz juttatni.

Felépült egy ezer fő befogadására képes aprés-ski centrum a planai stadion mellett. A többfunkciós szórakoztató központ a sikeres hintertuxi példát követi és 8 millió euróba került a befektetőknek. A szomszédos Dachstein gleccseren jégpalota épült, ahol a gleccser belsejében sétálhatunk és gyönyörködhetünk a jeges világ csodáiban.

Ahogy a helyiek fogalmaznak, Kitzbühelben végre egy régi álom válik valósággá. Elbontanak két régi kétüléses felvonót, és a helyén felépítenek egy ultramodern nyolcszemélyes liftet a szokásos extrákkal. A megszűnő Steinbergkogel és Griesalm liftek összesen 1300 utast tudtak óránként szállítani, míg az új csodalift óránként 3255 utast repíthet fel a hegy tetejére. A régi liftekhez képest tényleg úgy érezheti magát az ember, hogy repülőn ül, hiszen az eddigi 10 perc helyett 5 perc alatt teszi meg az 1300 méteres távot és az 523 méter szintkülönbséget.

Ischgl, Ausztria egyik legjobb síterepe is gazdagabb lesz egy nyolcszemélyes felvonóval. A Fimbabahn felvonó ugyan nem olyan régen épült, de a megnövekedett forgalom miatt bővíteni kellett a kapacitását. A völgyállomás épületét kibővítik, és egy felülről fedett, oldalról nyitott részt építenek a pénztárak elé. A középső állomást, amelyet nem is olyan régen, kilenc éve újítottak fel, szinte teljesen lebontották. Az óránként 2800 utast szállító lift várhatóan este is üzemelni fog, hiszen a tervek szerint a mellette kanyargó pályát teljes hosszában esti világítással látják el.

Franciaország

Alpe d’Huez egyike az utolsó nagy síterepeknek, ahol eddig még nem lehetett a modern chipkártyás bérletekkel síelni. December elejétől a többnapos bérletek tulajdonosainak már nem kell az automatákba dugdosniuk a bérleteiket.

A Három Völgy legdrágább síterepén, Courchevelben jelentős fejlesztések történtek. Itt is a hóágyúzásra koncentráltak. Építettek egy hatalmas víztározót, és hatékonyabban működő, de kevesebb energiát felhasználó hóágyúkat vásároltak. A tehetősebb közönség igényeit követve igazítottak néhány pálya lejtésén és irányvonalán, valamint finomítottak a húzóliftek útvonalán is. Kevésbé meredek kaptatókon kell húzatni magunkat, és kényelmesebben lehet ki- és beszállni számos liftnél. Ami kevésbé látszik, de fontos lehet, hogy a hegyet sűrűbben hálózták be a Gazex rendszerrel, amellyel mesterségesen lehet lavinákat elindítani, a balesetek megelőzése érdekében.

Meribel, a pályarendszer másik síterepe egy új hatszemélyes lifttel cseréli le a Tougnete felső részén közlekedő kabinos felvonóját. Az új lift jelentős kapacitás-növekedést jelent majd, és egy kis kényelmet is. Többé nem kell majd lecsatolni a középső állomásnál, és a kabinos oldalába tenni a léceket.

Val Thorens 20 millió eurós beruházással lecseréli a két régi hatszemélyes Poma kabinos felvonóját, két új nyolcszemélyes Doppelmayr kabinosra. A legendásnak számító, 25 éve közlekedő Caron és Cairn kabinosoktól nem kell örökre búcsúzniuk a franciáknak: leszerelésük után a Pireneusokban állítják őket üzembe.

Olaszország

Val Gardena az idén két új négyszemélyes liftet és egy hatszemélyeset nyújt át a síelőknek. A három központból álló síterep Selva részének két régi húzóliftjét cserélik ki két négyszemélyesre. Ezzel Val Gardena már 27 darab négyszemélyes lifttel büszkélkedhet, amely a helyiek szerint világrekord. Az már csak hab a tortán, hogy a síterep harmadik hatszemélyes felvonóját is üzembe helyezik az idén az Alpe di Siusi részen.

A Dolomitok másik sláger síterepe, Cortina d’Ampezzo is lecseréli a régi kétszemélyes felvonóját egy modern négyülésesre. A „Taiarezze-Malon” óránként 1200 utast szállíthat. Egyébként a Dolomitok sípályáin, amelynek 1200 kilométernyi részének 90 százaléka már hóágyúzható, ezen a télen összesen hat darab új liftet adnak át.

Svájc

Zermatt kihasználta magassági fölényét az előző szezonban, és magához vonzotta a síelőket a hóban szegény terepekről. Az idei szezonban a Sunnegga részen tapasztalhatunk nagyobb változásokat. A régi Findeln-Breitboden kétszemélyes lift helyére egy négyszemélyes kerül 13 millió frankos beruházással. Az új lifttel szemben épül egy igazán hiánypótló beruházás, az új felvonó a Stockhorn oldalára visz fel, amelynek a pályáit sokkal könnyebben lehet majd használni. Az új lift mellett új pálya is létesül. Az új kapcsolódási pontok a Hohtälli-Stockhorn felvonó lezárása utáni állapotokon javítanak.

Összegezve elmondható, hogy néhány kivételtől eltekintve, számos helyen elmaradtak a tervezett fejlesztések, jellemzően az elmaradt bevételek miatt. Van, ahol szinte egész télen alig volt hó, de inkább előremenekülnek, és újabb liftet építenek. A nagyobb síközpontok a következő szezonban inkább hóágyúkra költik a pénzüket, mint új liftek építésére. Az osztrák pályák összesen 127 millió eurót költöttek hóágyúkra, így az ország pályáinak már 60 százaléka hóágyúzható. A franciák és svájciak is kénytelenek egyre többet áldozni ezekre a lassan már nélkülözhetetlen eszközökre.

Az idei befektetéseket és a tavalyi költségeket azonban meg kell fizetni. Ausztriában az idén a legtöbb síterep átlagban 1-1,5 euróval emeli a napijegyek árát. Hasonló nagyságrendű áremelkedés várható az Alpok nyugati oldalán is.
KOMMENTEK

KAPCSOLÓDÓ GALÉRIA
Szállástippek
Parádsasvári Fakuckó
Aprócska faházikó a Mátrában maximum 4 fő részére fatüzeléses dézsafürdővel! A tetőtérben található a hálószoba, a földszinten kényelmes nappali-étkező, kihúzható kanapéval (2 főre), illetve kis konyha is helyet kap.
Magyarul beszélünk Wellness Pályaszállás
Avar Hotel Mátrafüred csillagcsillagcsillagcsillagSuperior
Vendégeink 5 különböző szobatípusból választhatnak, éttermünk svédasztaláról falatozva kulináris élményeket élhetnek át, felfrissülhetnek több mint 1.000 m2-en elterülő wellness oázisunkban, aktív kikapcsolódásként kétpályás bowling pálya és fitness termünk vár.
Magyarul beszélünk Wellness Pályaszállás
Panoráma apartman
6 fős apartman saját wellnessel Parádsasváron. Két, egyenként 3 ágyas szoba, étkező, jól felszerelt konyha és egy fürdőszoba található a házban. Az udvaron elhelyezett fűthető dézsafürdő és szauna remek kikapcsolódást nyújt egy aktív nap után.
Magyarul beszélünk Wellness Pályaszállás
További szállástippek  
facebook twitter youtube instagram linkedin pinterest google cégem rss tiktok

Megjelenési ajánlatunk:
sielok.hu © Copyright 2000-2024 - Síelők Bt.